24 czerwca 2016

CrossFit

CrossFit to z definicji stale zróżnicowany ruch funkcjonalny wykonywany na dużej intensywności. Brzmi zbyt skomplikowanie? Śpieszymy z objaśnieniem.
Stale zróżnicowany oznacza brak stagnacji i monotonii. Jak w życiu – nigdy nie wiesz co może Cię spotkać. Każdy trening to nowe wyzwanie! Jest to doskonała metoda treningowa gdyż nasze ciało nie przyzwyczaja się do stałych bodźców. Dzięki czemu możemy to osiągnąć? Po pierwsze – wachlarzem ćwiczeń: gimnastyka, podnoszenie ciężarów, bieganie, wiosłowanie, skakanka, piłka medyczna… you name it! Po drugie – zróżnicowanym doborem ciężaru oraz długości treningu. Dziś szukaliśmy Twojego maxa w przysiadzie? Być może jutro sprawdzimy jak poradzisz sobie z wykonaniem 100 sztuk przysiadów jedynie na ciężarze własnego ciała. Be ready for unknown – oto dewiza CrossFitu.

Ruch funkcjonalny to bardzo ważny aspekt CrossFitu który wyróżnia go spośród innych systemów treningowych. Ruch funkcjonalny bowiem to taki, który imituje naturalne ludzkie postawy i motorykę – musisz przenieść kanapę w swoim domu? Poprzez martwy ciąg pokażemy Ci jak zrobić to poprawnie i co najważniejsze bezpiecznie. Wrzucenie do pawlacza skrzynki z narzędziami dotąd stanowiło problem? Zestaw ćwiczeń typu PRESS Ci w tym pomoże. Wciąż mało? Ruch funkcjonalny angażuje do pracy całe ciało co z kolei przekłada się na równomierne i szybkie budowanie idealnej sylwetki. Nie znajdziesz tu więc maszyn czy ćwiczeń izolowanych które nijak się mają do potrzeb codziennego życia i są zwyczajnie mniej skuteczne.
Wysoka intensywność to to co powoduje, że nawet kilkuminutowe WODy są tak efektywne. Długie i monotonne treningi odchodzą do lamusa – i nie bez powodu, najnowsze badania pokazują bowiem, że krótkie interwałowe treningi (np. TABATA) są bardziej korzystne od klasycznych aerobów – conajmniej jednakowo poprawiają markery zdrowotne dodatkowo budując masę mięśniową! Czy określenie „wysoka intensywność” wciąż brzmi strasznie? Nie powinno, gdyż dla każdego jest to sprawa indywidualna. Osoba początkująca nie musi wykonywać WODa w tempie swojego bardziej zaawansowanego kolegi/koleżanki, wystarczy praca w granicach swoich możliwości a efekty pojawią się prędzej niż się tego spodziewasz!

Wszystkie te aspekty pokazują prawdziwą unikalność CrossFitu i tłumaczą ciągle rosnącą w liczby i siłę społeczność CrossFitową. Nie jest to bowiem sezonowa moda a potężne narzędzie do treningu poparte solidnymi fundamentami.